Jeśli zastanawiasz się, jak znaleźć konto zmarłego czy swój zapomniany rachunek, to jest na to prosty sposób. W tym wpisie pokażę, jak działa Centralna informacja o rachunkach.
Co to jest Centralna informacja o rachunkach?
Centralna informacja o rachunkach to usługa prowadzona przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Może z niej skorzystać np. osoba, która jest spadkobiercą, a chce znaleźć konto (lub konta) zmarłego.
Ale to nie jedyna sytuacja, w której może się przydać Centralna informacja o rachunkach. Bo jeśli nie pamiętasz, gdzie masz założone konto, to również możesz uzyskać taką informację dzięki tej usłudze. Z Centralnej informacji o rachunkach mogą korzystać również gminy czy zarządcy sukcesyjni.
Co istotne, uczestnictwo w tej usłudze jest dla banków i SKOK-ów obowiązkowe.
Jak rozpocząć poszukiwanie konta?
Krok 1: Składasz wniosek w dowolnym banku lub SKOK-u (nie musisz być klientem). Bank lub SKOK zweryfikuje, czy posiadasz podstawę prawną do ubiegania się o taką informację, pobierze opłatę za usługę wg własnej tabeli, a później skieruje zapytanie do Centralnej informacji o rachunkach.
Krok 2: Centralna informacja o rachunkach przesyła zapytanie do wszystkich banków i SKOK-ów. Po otrzymaniu odpowiedzi (wpływają one w ciągu trzech dni roboczych) generuje dokument zawierający:
- nazwy podmiotów, które prowadzą albo prowadziły poszukiwany rachunek. Wskazany jest również numer tego konta
- informację, czy konto jest wciąż prowadzone
- wskazanie, czy jest to rachunek wspólny
- informację o rozwiązanych umowach rachunku bankowego lub wygasłych z powodu śmierci / braku dyspozycji
Krok 3: Centralna informacja o rachunkach dostarcza wygenerowany dokument do miejsca, w którym złożyłeś wniosek. Następnie bank/SKOK kontaktuje się z Tobą i przekazuje informacje o sposobie przekazania zestawienia
Pytania i odpowiedzi
Więcej informacji znajdziesz na stronie Centralnej Informacji o rachunkach. W szczególności polecam sekcję „Pytania i odpowiedzi”, gdzie szczegółowo rozwijane są zasady działania usługi.