fbpx

Przelew na zły numer konta. Sprawdź co zrobić, aby dostać zwrot pieniędzy

Przelew na zły numer konta nie musi oznaczać, że stracisz pieniądze. Ważne jednak, abyś podjął odpowiednie kroki, by zwrot doszedł do skutku.

Zagadnienie błędnych przelewów szczegółowo opisuje na swojej stronie Rzecznik Finansowy. Oto najważniejsze konkluzje z jego poradnika.

Błędny przelew. Co musisz zrobić najpierw?

Najważniejszy krok w przypadku zrobienia błędnego przelewu: skontaktuj się ze swoim bankiem z którego zrobiłeś przelew do nieprawidłowego odbiorcy. Jak informuje Rzecznik Finansowy, błędnym działaniem jest wystąpienie z wnioskiem o zwrot pieniędzy do banku odbiorcy. To twój bank jest zobowiązany do podjęcia działań. Co istotne, bank będzie mógł rozpocząć procedurę tylko wtedy, gdy zawiadomisz go o takiej sytuacji.

Co zrobi bank po twoim zgłoszeniu?

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych, twój bank musi rozpocząć działania w ciągu 3 dni roboczych od zgłoszenia. Jeśli odbiorca błędnego przelewu posiada konto w tej samej instytucji finansowej, wtedy bank będzie musiał poinformować go pisemnie o kilku kwestiach. Bank zawiadomi odbiorcę błędnego przelewu, że dostał zgłoszenie o takiej sytuacji, wskaże rachunek do zwrotu, a także poda datę, do której będzie musiał wykonać przelew. Ponadto poinformuje o obowiązku udostępnienia płatnikowi danych odbiorcy błędnego przelewu, jeśli ten nie zrobi zwrotu w ciągu miesiąca od zgłoszenia.

Jeśli odbiorca błędnego przelewu ma konto w innej instytucji finansowej, wtedy twój bank zwraca się do banku odbiorcy o dokonanie analogicznych działań.

Co jeśli odbiorca nie zwróci pieniędzy?

Jak informuje Rzecznik Finansowy, odbiorca błędnego przelewu powinien zwrócić środki w ciągu miesiąca od dokonania zgłoszenia. Jeśli tego nie zrobi, możesz wystąpić do swojego banku o podanie danych tej osoby, co umożliwi ci skuteczne wniesienie do sądu powództwa. Warto jednak wiedzieć, że to ty jesteś zobligowany do samodzielnego dochodzenia utraconych środków.

Jakie to koszty?

Odbiorca błędnie wykonanego przelewu nie płaci za realizację transakcji zwrotu. Jeśli chodzi o osobę, która błędnie wykonała przelew, to jej bank może pobrać stosowną opłatę. Jej wysokość powinna wynikać z umowy o prowadzenie konta. Jak zaznacza Rzecznik Finansowy, opłata nie może przekraczać kosztów, jakie bank faktycznie poniósł, by płatnik otrzymał zwrot.

Przelew na zły numer konta: więcej informacji

Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowych informacji, sprawdź sekcję FAQ na stronie Rzecznika Finansowego >

We will be happy to hear your thoughts

Dodaj Odpowiedź

Ciekawostki Finansowe | Blog o finansach osobistych
Logo