fbpx

PKO BP walczy ze spoofingiem. Klient w aplikacji IKO sprawdzi, czy rozmawia z pracownikiem banku

Bank PKO BP poinformował, że jego klienci mogą w prosty sposób sprawdzić, czy dzwoni do nich pracownik tego banku. Wystarczy mieć aktywną aplikację IKO, na którą przyjdzie wiadomość z danymi pracownika.

Jak informuje PKO BP, jest to jedno z pierwszych tego typu rozwiązań na polskim rynku finansowym. Ma ono pozwolić na skuteczniejszą walkę z plagą spoofingu, czyli oszustwa podszywania się pod numer infolinii i pod pracowników banku w celu kradzieży pieniędzy.

Jak działa ochrona przed spoofingiem w PKO BP?

  • w trakcie rozmowy powiedz dzwoniącemu, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO
  • po chwili otrzymasz powiadomienie push w aplikacji z danymi pracownika PKO BP
  • poproś pracownika o imię, nazwisko, jego stanowisko oraz miejsce z którego dzwoni. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę

Jak informuje bank, jeśli dzwoniący odmawia weryfikacji lub poda błędne dane, rozłącz się i zadzwoń na infolinię PKO BP: 800 302 302

Nie masz konta w PKO BP? Otwórz je bez wychodzenia z domu >

Na czym polega spoofing?

Oszuści wykorzystujący metodę spoofingu bardzo często podszywają się pod numery telefonów banków. Dzwonią do ofiary i informują np. o zablokowaniu przez bank podejrzanej płatności z konta. W zależności od sytuacji, mogą prosić o pełne dane logowania do bankowości elektronicznej, dane karty płatniczej czy o podanie kodu BLIK. Mogą również nalegać na zainstalowanie oprogramowania typy AnyDesk czy TeamViewer pozwalającego na przejęcie kontroli nad urządzeniem ofiary. Te wszystkie zabiegi mają na celu kradzież pieniędzy z konta ofiary.

SPRAWDŹ TEŻ: Tak przebiega oszustwo „na pracownika banku”. Opublikowano nagranie rozmowy

O czym pamiętać, aby nie dać się oszustowi?

  • nigdy nie instaluj żadnych aplikacji, do których namawia dzwoniąca osoba. Pracownik banku nigdy cię o to nie poprosi
  • nikomu nie podawaj loginu i hasła do bankowości elektronicznej. Pracownik banku nigdy nie będzie od ciebie tego wymagać
  • pracownik banku nigdy cię nie poprosi o podanie pełnego numeru twojejkarty, daty ważności i kodu CVV2/CVC2, a także kodu BLIK
  • nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz lub ich nie rozumiesz

Zostaw komentarz

Dodaj Odpowiedź

Ciekawostki Finansowe | Blog o finansach osobistych
Logo